Hästens Anatomi

Jag och mamma hade här om dagen en diskussion om hur vida hästar är rädd om sig eller inte, vilket jag anser som ett ganska vanligt förekommande uttryck inom ridsporten, framförallt hoppning.
Egentligen var detta ingen lång diskussion, utan vi kom överens ganska snabbt om, att vilken häst vill egentligen slå sig? Finns det någon häst där ute som vill slå sig tror ni? Förmodligen inte. Men ändå fortsätter barrering & andra otillåtna medel för att få hästarna att lyfta på benen för att de "inte är rädda om sig". Ett dumt uttryck som jag inte kommer använda i fortsättningen.

Vad har detta då med hästens anatomi att göra?
Jo, som ni vet har jag ett skimmelsto, grållan. När vi köpte henne hade hon inte gjort en enda felfri runda i höger klasser än 1 m. Börjar man inte som ägare/ryttare undra vad som är fel då? Men istället för att orka engagera sig så blistrade de henne, alltså smörjde henne med så mkt liniment som möjligt på benen tills hon fick brännsår & sedan hoppade henne så varje gång hon rev eller var i en bom, gjorde det olidligt ont. Men trots detta hjälpte det inte. Då borde man ju som ägare verkligen börja fundera på vad som är fel. Men i stället för att engagera sig sålde de henne. Min mamma köpte henne för hon såg potentialen i hästen. Trots blistringen bangade hon inte på ett hinder, hon hoppade över ridhus sargen vid en löshoppning. Så hoppa kunde hon ju. Det var inte det.. Jag red henne i ett halvår, det gick bra upp till 110, men när det blev högre började hon riva. Hoppa enstaka hinder på 140-150 var inga problem, problemet kom när det var flera hinder i följd, & hon orkade inte hålla ihop sin stora kropp. Vi fick hjälp av en gamal militär, som ridit både SM & EM för x antal årsedan. Han har utb. hästar upp till svår klass & han ar även emot utdömda hästar & ger dessa en andra chans. Bla. har han en nu som går 130, för två årsedan höll inte ryggen för att ens sitta på, ganska magiskt? Eller enligt honom, självklart!
Han red iaf Grållan i drygt 1 månad & jag tog ut henne & tävlade. Och vad hände ? Jo, hon nollade för första gången 120.
( Jag menar inte att det bara var pga. det & att mirakel har skett. But it makes sence, kom inte på vad det heter på svenska, men ni förstår ;D )
Det enda han gjorde var att hemma ride henne hemma i en helt annan form, målet var hela tiden att få henne mer med på vikthjälperna, nosen skulle så långt ner till marken som möjligt & få så mkt undertamp med bakbenen som möjligt! På bara 1 månad ser hon ut som en bodybuilder i ryggen & hennes ryggont har försvunnit helt, PÅ BARA EN MÅNAD!!! Det finns alltså ingen bra anledning till varför ens häst har en omusklad rygg, för det går så himla fort bara man gör rätt.
Nu ska jag inte tjata mer om det här, utan vill ni veta mer och/eller är mer interesserade är det bara att fråga på. Dessutom tycker jag att alla som har häst borde lus läsa denna text tills ni kan den utan till;

 
http://www.horseandhuman.com/post/Hur-bygger-hasten-ryggmuskler.aspx







Grållsiiii


Kommentarer
Postat av: gisela

ååhhhh detta visste jag inte, eller? fatta att jag fick tårar i ögonen när jag läste. JAG VET JAG ÄR EN TÖNT!

Men det fick mig bara att gilla min favorit meeer!



Ha så kul i gbg :)

2010-02-24 @ 10:14:31
URL: http://giselaa.devote.se
Postat av: Filippa Clausen

jag försökte läsa, men tyckte det var ganska svårt att förstå :s / Filippa C

2010-02-28 @ 23:55:44
URL: http://filippaclausen.blogg.se/
Postat av: Emma

Fin bild!! Sj längtar jag till utomhussäsongen :-)

2010-03-01 @ 11:47:29
URL: http://emmagynning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0